fredag 2 januari 2009

Det nya årets andra dag: inget känns egentligen annorlunda.

Gårdagen spenderades i sängen. Pinsamt, jag vet. 30 år fyllda och har ännu inte lärt mig när det är dags att ställa undan vinflaskan och gå över till vatten. 4.30 kom vi i säng, 13.00 vaknade jag med ett välbekant illamående molande i magen.
Men det var igår, idag är det idag. Inte bara det, det är arbetsdag också. Och jag sitter med mitt korrektur, pekar med den röda pennspetsen på vartenda ett av alla de där orden jag har suttit och vägt på guldvåg under så många år. Det är som att jag faktiskt inte SETT texten förrän nu, även om jag läst och redigerat i word-dokumentet flera gånger innan förlagets layoutade version landade i brevlådan. (Tänk: nuförtiden kommer det tjocka kuvert till mig från Bonniers, och jag känner inget annat än glädje och nyfikenhet i bröstet när jag ser dem. För ett par år sedan hade jag ångest varenda morgon tills posten kom, och om jag INTE fick några tjocka kuvert från förlag andades jag ut och tänkte En dag till! Jag har en dag till att leva! Det var under refuseringarnas tid, det. Varje dag var en walk on the wilde side, varje brevbärare var en potentiell bödel. Shit, att jag orkade!)
I alla fall. Jag känner som sagt att både texten och berättelsen blir synlig för mig nu, när jag får se sidorna i bokform. Inte förrän nu blir jag helt säker på vad det egentligen är jag har skrivit. Lyckligtvis kommer jag hela tiden fram till att jag är ganska nöjd med resultatet. Stolt också, jag har verkligen kämpat för det här, jag har verkligen lagt ner helt sjukt mycket jobb på manuset. Och vet ni, jag tycker inte att det blev så dumt. Vissa rader känns lite överbelastade, ibland tenderar det att bli mer språk än berättelse, mer darlings än nödvändigt. Jag har funderat på att ta bort några till men jag har låtit dem vara. Jag tror nämligen (efter mycket funderande) att en del av skimret kring berättelsen ligger just i att den kan var liite, lite för mycket på sina ställen. Men oj, vad fel jag kan ha. Det får framtiden utvisa. Nu är det nästan exakt 3 månader kvar till releasen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar